Dostępność. Wideotłumacz »
Procedura obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w Urzędzie Gminy Gorlice
Załącznik nr 1 do Zarządzenia Nr 273/2022 Wójta Gminy Gorlice z dnia 30 grudnia 2022 roku
Procedura obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w Urzędzie Gminy Gorlice
§ 1. Wstęp
1. Urząd Gminy Gorlice zwany w dalszej części Urzędem zapewnia obsługę osób ze szczególnymi potrzebami.
2. Procedura określa zasady postępowania pracowników Urzędu w przypadku kontaktu z osobami ze szczególnymi potrzebami.
3. Ilekroć w dalszej części jest mowa o:
1) osobie ze szczególnymi potrzebami – należy przez to rozumieć osobę, która ze względu na swoje cechy zewnętrzne lub wewnętrzne, albo ze względu na okoliczności, w których się znajduje, musi podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki w celu przezwyciężenia bariery, aby uczestniczyć w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami (wg art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami); osobą ze szczególnymi potrzebami może być w szczególności: osoba trwale lub czasowo poruszająca się na wózku, osoba trwale lub czasowo poruszająca się o kulach, osoba mająca inne trudności w poruszaniu się, osoba z trwałą lub czasową niepełnosprawnością wzroku, osoba z trwałą lub czasową niepełnosprawnością słuchu, osoba starsza, osoba osłabiona np. chorobą, osoba niskorosła, osoba mająca trudności z wyraźnym mówieniem, osoba z niepełnosprawnością intelektualną lub z chorobą psychiczną albo Zespołem Aspergera lub spektrum autyzmu, kobieta w ciąży, rodzice i opiekunowie z dziećmi, osoba z dużym bagażem, osoba posługująca się innym językiem niż język polski lub słabo władająca językiem polskim, osoba z niskim wykształceniem;
2) pracownik dostępny – pracownik Urzędu, znajdujący się na parterze budynku, wyznaczony do obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w zakresie spraw prowadzonych przez Urząd.
3) pracownik pierwszego kontaktu – pracownik wyznaczony do obsługi osób ze szczególnymi potrzebami w zakresie spraw prowadzonych przez Urząd.
§ 2. Udogodnienia architektoniczne
1. Dostępność budynku Urzędu Gminy Gorlice została opisana w deklaracji dostępności Urzędu.
2. Osoby poruszające się na wózku mogą skontaktować się telefonicznie na numer 18 353 57 62 z Urzędem w celu ustalenia osoby kompetentnej do załatwienia sprawy. Wykaz numerów telefonów znajduje się na stronie internetowej Urzędu pod adresem www.gmina.gorlice.pl
3. Osoba ze szczególnymi potrzebami, w razie potrzeby, uzyskuje pomoc od pracownika pierwszego kontaktu znajdującego się na parterze budynku: pok. nr 4 - Grzegorz Skowronek, lub innego dostępnego pracownika.
4. Pracownik pierwszego kontaktu oraz pracownicy dostępni wychodzą z inicjatywą nawiązania kontaktu z osobą ze szczególnymi potrzebami. Dotyczy to szczególnie osób starszych, osób poruszających się z białą laską lub psem przewodnikiem.
5. Pracownicy Urzędu są gotowi do wypełnienia dokumentów składanych w Urzędzie przez osobę niewidomą lub niedowidzącą. Po wypełnieniu, pracownik Urzędu odczytuje treść opracowanego dokumentu do akceptacji osoby, która go składa.
6. W przypadku, gdy w Urzędzie jest wielu klientów, pracownik ma prawo zaprosić osobę ze szczególnymi potrzebami do obsługi poza kolejnością.
§ 3. Etapy obsługi osób ze szczególnymi potrzebami1. Pracownik pierwszego kontaktu lub pracownik dostępny przeprowadza wstępną rozmowę z osobą ze szczególnymi potrzebami w celu ustalenia charakteru sprawy, następnie powiadamia odpowiedniego merytorycznego pracownika Urzędu.
2. Jeżeli istnieją bariery, które uniemożliwiają lub bardzo utrudniają obsługę osoby ze szczególnymi potrzebami na stanowisku pracownika merytorycznego, pracownik ten obsługuje osobę ze szczególnymi potrzebami w wyznaczonym stanowisku lub na parterze budynku Urzędu.
3. Po zakończeniu obsługi pracownik Urzędu, jeżeli zachodzi taka potrzeba, służy pomocą osobie ze szczególnymi potrzebami w opuszczeniu budynku Urzędu.
4. Każdy pracownik Urzędu niezależnie od ustalonej procedury obsługi osób ze szczególnymi potrzebami oraz zajmowanego stanowiska ma obowiązek okazania wszelkiej pomocy osobie ze szczególnymi potrzebami.
§ 4. Obsługa osób doświadczających trudności w osobistym kontakcie
1. Osoby doświadczające trudności z osobistym przybyciem do siedziby Urzędu mogą załatwić sprawy za pośrednictwem następujących środków komunikacji:
1) telefonicznie na numer: 18 353 57 62
2) faksem na numer: 18 35 54 61
3) elektroniczną skrzynką podawczą e-puap na adres: /kpr5v3e675/skrytka
4) pocztą elektroniczną na adres: urzad@gmina.gorlice.pl
5) listownie na adres: Urząd Gminy Gorlice, 11 Listopada 2, 38-300 Gorlice
§ 5. Obsługa osób posiadających trudności w komunikowaniu się
1. Osoby posiadające trudności w komunikowaniu się mogą załatwić sprawy w Urzędzie przy pomocy tak zwanej osoby przybranej, którą może zostać każda osoba fizyczna, która została wybrana przez osobę uprawnioną i posiada ukończone 16 lat#
2. Rolą osoby przybranej jest pomoc w załatwieniu sprawy w Urzędzie osobie doświadczającej trudności w komunikowaniu się.
3. Osoba uprawniona nie może skorzystać z pomocy osoby przybranej, gdy dane objęte wnioskiem są prawnie chronione ze względu na ochronę informacji niejawnych, a dostęp do nich przysługuje tylko osobie uprawnionej.
4. Urząd zapewnia dostęp do usługi wideotłumacza polskiego języka migowego PJM. Osoba głucha może samodzielnie uzyskać potrzebne jej informacje lub załatwić sprawy w urzędzie. Rozmowa pracownika urzędu z osobą głuchą będzie prowadzona w czasie rzeczywistym. Pracownik urzędu połączy się z tłumaczem, a ten na bieżąco będzie porozumiewał się z osobą głuchą i z pracownikiem Urzędu.
5. Usługa wideotłumacza jest bezpłatna, dostępna w godzinach 8.00-15.00 i nie wymaga wcześniejszego umawiania. Usługa dostępna jest w pokoju numer 4 na parterze Urzędu. Stanowisko wyposażone w wideotłumacza jest oznaczone symbolem migających dłoni.
§ 6. Obowiązki pracowników Urzędu
1. Wszyscy pracownicy Urzędu mają obowiązek zapoznać się z zasadami obsługi osób ze szczególnymi potrzebami.
2. Za zapewnienie dostępu do Procedury obsługi osób ze szczególnymi potrzebami, a także za jej przestrzeganie, odpowiedzialni są kierownicy/koordynatorzy poszczególnych komórek organizacyjnych Urzędu.